What if the ground under your feet cannot be trusted?

Borde Agency presents its new publication: What if the ground under your feet cannot be trusted? Which explores uncertainty from a territorial perspective. Starting at the Atacama desert minefields, this book explores the multiple instabilities that open up in the era of the capitalocene, climatic and social crisis.

The question that gives its title was posed to the three invited authors. Theo Reeves-Evison talks about financial ecology from the perspective of digital technologies, Weronika Zielinska relates his childhood uncertainties living with ruins and bombs from the Second World War, and Catalina Valdés explores the physical limits of science in the study of earthquakes in Chile.

Border Agency invites you to inquire about the uncertainties from the Landmine Project, which began by investigating the border sites of the Atacama Desert turned into weapon landscapes by antipersonnel and anti-tank mines that remain buried to this day in the territory. This book reveals the reflections that emerge from the most recent exhibition.

‘The Landmine project’ is an artistic research project of Border Agency art collective. It explores the cultural construction of landscape, particularly in relation to the minefields of the Atacama Desert. We begin with the question what role does technology play in mediating our experience of landscape? Considering the minefields as a singular case of landscape that can only be experienced through mediation, we propose to visualize those subject-space-technology relationships that define the experience of contemporary landscape. To investigate these relationships we use two strategies of artistic research; the production of a technologically mediated image (drone, video, photography) and also the creation of an imagined landscape through the collective story (map, drawing, conversation).

Border Agency art collective is run by Rosario Montero (PhD Cultural Studies), Paula Salas (MA artistic research) and Sebastián Melo (MA new media).

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¿Y si no podemos confiar en el suelo bajo nuestros pies?

Agencia de Borde presenta su nueva publicación ¿Y si no podemos confiar en el suelo bajo nuestros pies? la cual explora la incertidumbre desde el territorio. Comenzando en los campos minados del desierto de Atacama, este libro explora las múltiples inestabilidades que se abren en la era del capitaloceno, crisis climática y social.

La pregunta que da título al libro fue planteada a tres autores, quienes dieron su mirada respecto a la inestabilidad del territorio de manera más amplia: Theo Reeves-Evison habla sobre ecología financiera desde la perspectiva de las tecnologías digitales, Weronika Zielinska relata sus incertidumbres infantiles conviviendo con ruinas y bombas de la segunda guerra mundial, y Catalina Valdés explora los límites corporales de la ciencia en el estudio de los terremotos en Chile.

El colectivo Agencia de Borde invita a indagar sobre las incertidumbres a partir de su proyecto “Campo Minado”, el cual comenzó investigando los sitios fronterizos del Desierto de Atacama convertidos en paisajes-arma por las minas antipersonales y antitanques que se mantienen hasta la actualidad enterradas en el territorio. Este libro revela las reflexiones que surgen a partir de la muestra más reciente del proyecto en el Museo Kunstfort en Holanda, donde la pregunta sobre el impacto de un paisaje-arma se extiende a otros paisajes y temporalidades que hasta ahora no habían sido consideradas. 

‘The Landmine project’  es un proyecto del colectivo Agencia de Borde. En él se explora la construcción cultural del paisaje, en particular en relación a los campos minados del desierto de Atacama. Partimos de la pregunta ¿qué rol juega la tecnología en la mediación de nuestra experiencia de paisaje? Considerando los campos minados como un singular caso de paisaje que solo puede ser experimentado en forma mediada, nos proponemos visibilizar aquellas relaciones sujeto-espacio-tecnología que definen la experiencia del paisaje contemporáneo. Para indagar en esta inquietud usamos dos estrategias de investigación artística: la creación de un paisaje mediado tecnológicamente (drone, video, fotografía) y la creación de un paisaje imaginado a través del relato colectivo (mapa, dibujo, conversación).

El colectivo Agencia de Borde lo componen Rosario Montero (PhD Estudios Culturales), Paula Salas (MA Investigación artística) y Sebastián Melo (MA Nuevos medios).

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